Första gången du blev hög på Iste var du med mig.

Idag fick jag höra att en kille. Ett år äldre än mig tog en överdos.Han ligger i koma nu
-
Drogen.Drogerna i plural.
-
Jag kan inte släppa det. Shit. Jag kan inte bara släppa dig. fast jag nu har gjort det.
.

Jag var bästa vän med en missbrukare i 3 år. Han sa själv att han inte förändrades, men jag såg att han gjorde det. Jag fick höra alla bortförklaringar som cannabisrökare använder sig av. Nu testade han även annat men det var ändå hasch och marijuana som var de centrala drogerna i hans liv.
.
Allt detta berättade jag för dig. Jag satt på din köksbänk när du åt potatismos och lingon och berättade. Du förstod.

Första gången du provade Iste var du med mig.
Varför valde du inte Iste?
Varför väljer du inte mig?

Jag älskade dig som en av mina bästa vänner.
Nu röker du på.

Som missbrukare sätter man upp en massa ?försvarsmekanismer? och rättfärdiganden som man sedan själv fullt och fast tror på och anser vara rätt. ?Sköt dig själv och skit i mig? är en vanlig attityd.  Enligt vad jag har fått erfara.
Alla människor har sin valfrihet. Den som valt att använda droger är själv fullt ansvarig för sitt tillstånd.

men visst är det svårt att släppa taget om någon som man faktiskt brydde sig om.
Det är bara det att jag är inte den personen. Du kanske klarar dig själv. Jag hoppas det,

För jag säger som en mycket äldre och klokare person sa till sin pojkvän när hon var ung och han började röka på  :

Jag önskar dig all lycka i livet. Men jag stannar inte kvar


och som ett litet svar på det anonyma inlägget : om man inte kan sitta och spela äkta musik, umgås med sina vänner och njuta av en solnedgång utan droger i blodet. Då har man problem, droger är fel lösning.

Kommentarer
Postat av: Emelie Lättman

En av mina bästa vänner började röka på för snart ett halvår sedan. Jag vet hur det känns. Man är hjälplös och ledsen och besviken och allt annat bajs. Jag hatar droger så mycket. Och "Björn Lindbärg"; jag tycker bara att du har så fel, så fel så det är sorgligt att läsa. Men det är ju bara min åsikt.

2007-04-02 @ 19:32:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback