Rasistisk?

flaggaFlaggan, Frihetssymbolen

" Den svenska flaggan har anor från 1550-talet, d v s från slutet av Gustav Vasas tid. Eftersom hans trontillträde markerar den nationella kungadömets begynnelse ser det ut som en tanke, att det är just från hans tid som vi har de äldsta beläggen för att en blå duk med gult kors kunde användas som beteckning för något svenskt.
Från 1916 har vi firat "Svenska Flaggans Dag" den 6 juni. Dagen har historisk förankring. Den 6 juni 1523 valdes Gustav Vasa till Sveriges konung och den 6 juni undertecknades 1809 års regeringsform, den som gav oss så många viktiga medborgerliga rättigheter: samvetsfrihet, tryckfrihet och säkerhet till person och egendom.

Första världskrigets isolering, parlamentarismens genombrott och många av våra livaktiga folkrörelser bidrog till flaggans popularitet. I hemmen togs bordsflaggor i bruk. Det blev vanligt med fasadflaggor. Flagglagen moderniserades 1982. Då fick också Svenska Flaggans Dag rang av nationaldag – den dag då vi hälsar nya medborgare välkomna och då vi hyllar Sverige som en fri nation med fritt statsskick."
-Clara Nevéus



Idag slog mig tanken, när jag såg en bil köra förbi med två svenska flaggor på rutan där bak... Att ordet "rasist" formades i min hjärna. Har det verkligen gått så långt? 
Att de som "värnar om vårt land, och en ren flagga" egentligen smutsar ner den. Hur lyckades människor med rasistiska åsikter ta över svenska flaggan som sin symbol...

Oficiellt sett så har de inte det, men inom mig, så känns det så.
Jag är inte stolt över vår blågula flagga, jag vill kunna vara det,

men det är jag inte.

 

Kommentarer
Postat av: Lucidor.blogg.se

Det är ju bara du som kan städa upp i dina egna värderingar och ta tillbaks flaggan från rasisterna. Gör det.

2006-11-03 @ 19:01:34
Postat av: lisa.

förstår vad du menar. men hur,det är frågan

2006-11-03 @ 20:13:30
Postat av: Emelie

jag håller med lucidor. jag kan också förknippa rasism med den svenska flaggan. men samtidigt vet jag att det inte är vad den står för och är stolt över den.

2006-11-05 @ 13:26:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback