jävligt billigt, jävligt dyrt..

för ungefär tre dygn sedan landade planet på kastrup. efter ytterligare några timmar i bil var jag hemma igen. det känns overkligt, att livet här fortfarande är det samma medan jag har förändrats, åtminstone upplevt en hel del som ingen här har en aning om. det är bra, att halmstad för en gång står med undrande ögon men inga svar.


när vi klev av planet i burgas slog den mot mig som en vägg av värme, friheten. känslan av att vara någon annanstans än hemma och att få ta ansvar själv, för precis allt man gör. det visade sig vara både positivt och smärtsamt.

hotellet var helt okej, men en hel del strul med nycklar och rum, lite jobbigt men det hör väl till antar jag, de klagade inte på oss under veckan iaf. det var antagligen för att vi aldrig var hemma men ändå, våra 40 åriga norska grannar förde mer oväsen kl 6 på natten än vad vi gjorde,tragiskt eller pinsamt?? jag vet inte men vi hade iaf vett nog att sova ruset av oss.

dagarna i sunny beach var mestadels just "sunny" och flöt på rätt bra. tiden gick så himla fort och man kom snabbt in i en dygnsrytm som inte liknar något annat.

en vanlig dag bestod av:
frukost kl 9 på morgonen, sedan packa lite strandgrejjer och gå in till stranden i centrala sunny beach. där låg man sen hela dagen, sov, läste, slappade. åt lunch, sov lite till.. badade, spelade volleyboll om man orkade och sedan gick man hem igen och duschade.

detta var då vilotimmarna, sedan tog man taxi in till centrum, gick förbi hundra inkastare som skrek efter en "hello baby, my name is angel.. i have blue eyes"  och bestämde sig slutigen för ett lämpligt ställa att äta på och kanske även fjäska till sig gratis drinkar.
förfestandet gick över i att ta sig vidare till nåt discotek, mestadels Lazur. och dansa så länge man orkade.

det var helt galet där. jag minns första kvällen när vi stod på ett bord o dansade och en av vakterna kom fram. då hoppade vi ner snabbt som attans för vi antog att han va arg.. men inte då. han skulle bara plocka bort askkopparna o shotglasen så att de inte skulle va i vägen. haha. ungefär sån stämning var det.

(måste även tillägga att man känner sig väldigt trygg på lazur, de har bra vakter som hjälper till inne på discot som består av flera våningar, ca 10 barer och en uteplats med barer, bord och pool. toaletterna är fräscha men kostar lite att gå på, killar o tjejer får inte gå på samma toaletter. )

1 tequila shot kostade 1 leva, vilket under happy hour betyder ungefär 2.50 svenska kr.

efter att ha festat tills man fått nog var d bara att leta upp en lämplig taxi eller gå hem. en morgon gick jag ,malin o mickan hem kl 6. gick där barfota med klackskorna i handen och tänkte, om det här hade varit halmstad .. då skulle jag haft glas i fötterna, mascararänder på kinderna och en jätteorolig mamma som väntade på att jag skulle komma hem. men inte här. allt är annorlunda när man är utomlands själv.. så vi gick där längs flower street medan solen gick upp och vi åt pizza nånstans innan vi gick hem o sov. ganska slitna dagen efter, men det är värt det. jag lovar...... det är värt det tusen gånger om.

...och så fortsatte det,sunny-livet,  kväll efter kväll. vi hade väldigt roligt men det blev inte många sömntimmar, fast vad ska man med sömn till, SKÖNHETSSÖM kanske??nej,,,  det spelar ingen roll för hur ful man än är i sunny beach så tycker ändå bulgariska killar att man är det vackraste i hela världen. haha.
"svenska flickor mycket bra"
"svenska flickor knullar bäst"
"vill du gifta di med mig?"


jag kan nog erkänna såhär i efterhand att jag var lite orolig innan vi skulle åka, det var vi nog allihop. det är trots allt inte många festkvällar här hemma som slutar med evig vänskap och sju söta flickor som sover i var sin säng. för det blir missförstånd och någon kanske mår dåligt. man kan inte lite på världen och det är extra viktigt att inte vara blåögd när man är utomlands sju tjejer utan någon som säger stopp, rätt, fel.

sista kvällen skulle bli den bästa, visst. vi hade klarat oss bra hela veckan och alla visste hur det funkade, hur man tog sig till ställen,hur man tog sig hem, vad som var bra att dricka och framför allt hur mycket man tål. att man aldrig dricker ur någon annans glas är ju en självklarhet.
SJÄLVKLART.
men jag kan inte förklara vad som gick fel. vad som slog snett, jag har bara glömt en massa massa tid av en kväll som var ett helvete för mina vänner,och bulgarisk polis, polisen som sa att det här händer allt för ofta,, och inte ville köra runt mina vänner för att leta. det finns ingen där som bryr sig, så det är bäst att bry sig väldigt mycket själv,att vara försiktig, innan det är för sent.


jag hade tur.
han var snäll.
när vi satt på planet hem kramade bästa vännen min hand med tårar i ögonen och  sa:
"jag är så tacksam för att du är med oss nu, jag trodde att du aldrig skulle komma tillbaka"
-


veckan slutade lyckligt trots allt.
jag är hemma nu.





Kommentarer
Postat av: Malin

Ja! SunnyB minus sista kvällen = perfekt underbart. BÄst.

2006-06-09 @ 18:32:26
Postat av: Lajnus

Låter mysigt :):D:D, OCh Lisa jag e också väldans glad att du kom hem och att allt slutade lyckligt...
Puss STrandkompis :P!

2006-06-11 @ 18:21:45
Postat av: Elin

Låter underbart! Snart bär det av för oss! Syns på playan!

2006-06-11 @ 19:09:36
Postat av: Yasse

var i sunny beach för en månadsen snart, allt gick bra för oss också. får man lov att fråfa vad som hände sista kvällen?

2006-06-19 @ 01:52:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback